Michal Velan, Šlapanický zpravodaj středa 3.1.2024
Ilustrační foto Autor: Šlapanický zpravodaj
Co je to pasport dopravního značení? Je to dokument obsahující všechny stálé schválené dopravní značky ve městě (svislé i vodorovné). A protože by měl být v souladu se skutečností, je třeba pravidelně provádět celkovou revizi. Ta poslední proběhla v roce 2017 pod taktovkou tehdejší Komise pro dopravu a bezpečnost. Nyní nazrál čas pro další revizi, na níž důkladně pracovala pětičlenná odborná skupina za pomoci urbanistických a dopravních studií a po projednání s Policií ČR.
Ne všechna opatření v dopravě se budou všem líbit. Avšak ulice ani rozpočet města nejsou nafukovací. Současný výsledek je opět kompromisem mezi požadavky zákona 465/2006 sb. a místními podmínkami. Asi největším problémem, nejen našeho města, je parkování. Současná aktualizace značení jej řeší jen okrajově. Systém parkování jako celek je v jednání napříč zastupitelstvem města a pracuje se na něm. Základní snahou naší skupiny bylo celkové snížení počtu dopravních značek. Řešili jsme drobné úpravy z hlediska logičnosti a přehlednosti značení, například umístění zrcadel, odlišení hlavních a vedlejších silnic, lepší označení přechodů či tvarů křižovatek a tak dále. Pak jsou tu rozsáhlejší opatření, která mají ovlivnit toky dopravy, zlepšit parkování, bezpečnost a podobně. S nejzásadnějšími ze změn vás chceme seznámit právě v tomto článku.
Co nás tedy v nejbližší době čeká?
• Zákaz nočního parkování vozidel nad pět metrů délky a přívěsných vozidel na veřejných komunikacích a parkovištích. Problémem není jen parkování nákladních vozidel, ale rozrůstá se počet dodávek (o nichž mnozí uživatelé ani netuší, že podle TP se jedná o nákladní vozidlo – byť do 3,5 tuny). A tak jsme se inspirovali ve Zlíně. Variantou je parkování na vlastním pozemku či v areálu Cukrovaru, na jehož správu se mohou provozovatelé dotčených vozidel obrátit a domluvit si zde placené parkování. S blížící se zástavbou areálu řešíme budování odstavných ploch pro všechna vozidla na okrajích města. Tam předpokládáme kamerový dozor spojený s placeným parkováním. Rozmáhá se i odstavování přívěsných vozíků a motocyklů.
• Omezení doby parkování na exponovaných místech (hodiny/ kotouč), kdy návštěvníci těchto míst mají větší šanci krátkodobě zaparkovat, aby si vyřídili potřebné záležitosti. Nelze zde trpět celodenně parkující vozidla.
• Vzniknou nové zóny s maximální rychlostí 30 km/h. Zejména v obytných zástavbách, kde se běžně rychleji jet nedá. Navíc už jsou tyto oblasti opatřeny příčnými prahy („retardéry“) a většinou i značkou „30 km/h“. Nahrazením zónami tak ušetříme hodně jednotlivých značek.
• Zmizí některé značky o zákazu stání či zastavení jako nadbytečné, jelikož místo pro projetí je jasně dáno zákonem.
• Pohyb cyklistů okolo Říčky: Bude upraveno značení cyklotrasy mezi Bedřichovicemi a Šlapanicemi.
V nejexponovanějším místě mezi ulicí Brněnskou a Svatojánským náměstím rozdělíme břehy tak, že (po proudu) levý bude určen chodcům, pravý cyklistům.
• Vzniknou dva nové přechody pro chodce. A to po mnoha letech snah na ulici Čechově (u Rudoarmějce) a na Svatojánském náměstí (u mostu). Zde také dojde k prodloužení chodníku na ulici Lidickou. Další návrhy na nové přechody Policie ČR neschválila.
• Přibudou zákazy vjezdu například k budově ZŠ, což si vynutí změny v chování těch, kteří by vozili žáky nejraději až do třídy.
• Jistě jste již zaznamenali, že přibylo několik nových rozhledových zrcadel.
• Na ulici Zemědělská přibudou dva příčné prahy a do budoucna je v plánu chodník s osvětlením.
• Na několika problematických místech přibyde vodorovné žluté či bílé značení. Bílé bude někde pomocně označovat průjezdný profil 3 m.
• Silnice u hřbitova (nad areálem školy) bude zjednosměrněna.
Od některých dalších opatření bylo zatím upuštěno. Například nedošlo na další vlnu zjednosměrnění ulic. Stejně tak se Policii ČR nelíbí cyklisté v jednosměrkách do protisměru. Snažíme se o přehlednější a bezpečnější město. Na dopravní značení tak navážeme revizí místního orientačního značení. K tomu se pokusíme sjednotit i komerční tabule navádějící k firmám.
Závěrem bych chtěl jménem vedení města požádat:
• Věnujte pozornost novému značení, nejezděte podle zvyku, ať nedochází ke zbytečným problémům.
• Respektujte dopravní značení a předpisy. Neznalost zákona neomlouvá.
• Buďte ohleduplní, slušní, povzneste se nad vlastní pohodlí a přemýšlejte jako účastník silničního provozu.
Je to o lidech a město je takové, jací jsou jeho obyvatelé. Chci poděkovat všem, kteří odvedli obrovský kus práce na aktualizaci pasportu. Jejich jménem chci poděkovat vám, uživatelům komunikací, za trpělivost, pochopení a respektování značení, předpisů i sebe navzájem.
Článek byl převzat se souhlasem vydavatele ze Šlapanického zpravodaje. Titulek je redakční.
Byl článek zajímavý?
Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.
8.11.2025 | Série „Pervitin v regionech“ je původní analytický projekt Regionálních portálů. Na základě dat Policie ČR z let 2017–2025 přinášíme pohled na drogovou scénu v jednotlivých mikroregionech Jihomoravského kraje, tentokrát na...
28.8.2025 | Desetinásobný mistr republiky v dráhové cyklistice, účastník olympijských her v Římě, emigrant, který strávil téměř čtvrt století ve Švédsku a nakonec našel svůj domov právě ve Šlapanicích. To vše je Ferdinand Duchoň.
Za volantem neměl kvůli zákazu co dělat řidič, který na rovné silnici mezi Neslovicemi a Tetčicemi dostal smyk a skončil v poli. Podle svědků navíc působil podnapile.