Michal Velan, Šlapanický zpravodaj středa 3.1.2024
Ilustrační foto Autor: Šlapanický zpravodaj
Co je to pasport dopravního značení? Je to dokument obsahující všechny stálé schválené dopravní značky ve městě (svislé i vodorovné). A protože by měl být v souladu se skutečností, je třeba pravidelně provádět celkovou revizi. Ta poslední proběhla v roce 2017 pod taktovkou tehdejší Komise pro dopravu a bezpečnost. Nyní nazrál čas pro další revizi, na níž důkladně pracovala pětičlenná odborná skupina za pomoci urbanistických a dopravních studií a po projednání s Policií ČR.
Ne všechna opatření v dopravě se budou všem líbit. Avšak ulice ani rozpočet města nejsou nafukovací. Současný výsledek je opět kompromisem mezi požadavky zákona 465/2006 sb. a místními podmínkami. Asi největším problémem, nejen našeho města, je parkování. Současná aktualizace značení jej řeší jen okrajově. Systém parkování jako celek je v jednání napříč zastupitelstvem města a pracuje se na něm. Základní snahou naší skupiny bylo celkové snížení počtu dopravních značek. Řešili jsme drobné úpravy z hlediska logičnosti a přehlednosti značení, například umístění zrcadel, odlišení hlavních a vedlejších silnic, lepší označení přechodů či tvarů křižovatek a tak dále. Pak jsou tu rozsáhlejší opatření, která mají ovlivnit toky dopravy, zlepšit parkování, bezpečnost a podobně. S nejzásadnějšími ze změn vás chceme seznámit právě v tomto článku.
Co nás tedy v nejbližší době čeká?
• Zákaz nočního parkování vozidel nad pět metrů délky a přívěsných vozidel na veřejných komunikacích a parkovištích. Problémem není jen parkování nákladních vozidel, ale rozrůstá se počet dodávek (o nichž mnozí uživatelé ani netuší, že podle TP se jedná o nákladní vozidlo – byť do 3,5 tuny). A tak jsme se inspirovali ve Zlíně. Variantou je parkování na vlastním pozemku či v areálu Cukrovaru, na jehož správu se mohou provozovatelé dotčených vozidel obrátit a domluvit si zde placené parkování. S blížící se zástavbou areálu řešíme budování odstavných ploch pro všechna vozidla na okrajích města. Tam předpokládáme kamerový dozor spojený s placeným parkováním. Rozmáhá se i odstavování přívěsných vozíků a motocyklů.
• Omezení doby parkování na exponovaných místech (hodiny/ kotouč), kdy návštěvníci těchto míst mají větší šanci krátkodobě zaparkovat, aby si vyřídili potřebné záležitosti. Nelze zde trpět celodenně parkující vozidla.
• Vzniknou nové zóny s maximální rychlostí 30 km/h. Zejména v obytných zástavbách, kde se běžně rychleji jet nedá. Navíc už jsou tyto oblasti opatřeny příčnými prahy („retardéry“) a většinou i značkou „30 km/h“. Nahrazením zónami tak ušetříme hodně jednotlivých značek.
• Zmizí některé značky o zákazu stání či zastavení jako nadbytečné, jelikož místo pro projetí je jasně dáno zákonem.
• Pohyb cyklistů okolo Říčky: Bude upraveno značení cyklotrasy mezi Bedřichovicemi a Šlapanicemi.
V nejexponovanějším místě mezi ulicí Brněnskou a Svatojánským náměstím rozdělíme břehy tak, že (po proudu) levý bude určen chodcům, pravý cyklistům.
• Vzniknou dva nové přechody pro chodce. A to po mnoha letech snah na ulici Čechově (u Rudoarmějce) a na Svatojánském náměstí (u mostu). Zde také dojde k prodloužení chodníku na ulici Lidickou. Další návrhy na nové přechody Policie ČR neschválila.
• Přibudou zákazy vjezdu například k budově ZŠ, což si vynutí změny v chování těch, kteří by vozili žáky nejraději až do třídy.
• Jistě jste již zaznamenali, že přibylo několik nových rozhledových zrcadel.
• Na ulici Zemědělská přibudou dva příčné prahy a do budoucna je v plánu chodník s osvětlením.
• Na několika problematických místech přibyde vodorovné žluté či bílé značení. Bílé bude někde pomocně označovat průjezdný profil 3 m.
• Silnice u hřbitova (nad areálem školy) bude zjednosměrněna.
Od některých dalších opatření bylo zatím upuštěno. Například nedošlo na další vlnu zjednosměrnění ulic. Stejně tak se Policii ČR nelíbí cyklisté v jednosměrkách do protisměru. Snažíme se o přehlednější a bezpečnější město. Na dopravní značení tak navážeme revizí místního orientačního značení. K tomu se pokusíme sjednotit i komerční tabule navádějící k firmám.
Závěrem bych chtěl jménem vedení města požádat:
• Věnujte pozornost novému značení, nejezděte podle zvyku, ať nedochází ke zbytečným problémům.
• Respektujte dopravní značení a předpisy. Neznalost zákona neomlouvá.
• Buďte ohleduplní, slušní, povzneste se nad vlastní pohodlí a přemýšlejte jako účastník silničního provozu.
Je to o lidech a město je takové, jací jsou jeho obyvatelé. Chci poděkovat všem, kteří odvedli obrovský kus práce na aktualizaci pasportu. Jejich jménem chci poděkovat vám, uživatelům komunikací, za trpělivost, pochopení a respektování značení, předpisů i sebe navzájem.
Článek byl převzat se souhlasem vydavatele ze Šlapanického zpravodaje. Titulek je redakční.
Camping WaldhortPraha nabízí volné pracovní místo na plný úvazek, formou brigády (HPP). ➤ Hledáme Camper Guard pro kemp Waldhort v Basileji! Život a práce ve švýcarské metropoli. Hledáte dobrodružství a chcete zažít život v…
Byl článek zajímavý?
Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.
Firmy Chemoplast a Metalkovo ve Vojánkách budují dvě výrobní haly i administrativní zázemí svých firem. Dokončit je chtějí ještě na přelomu roku. Na začátku roku 2026 pak má nový areál oživit výroba.