Logo regionálního portálu regionslapanicko.cz

Regionální zpravodajství

Na šlapanicku byly postaveny čtyři nové cyklostezky, tím to ale nekončí

Rudolf Staněk, Šlapanický zpravodaj
pondělí 26.4.2021 | aktualizováno 3.5.2021

Ilustrační foto
Autor: Pixabay

Slatina–Šlapanice

První cyklistická Slatina–Šlapanice začíná u železničního přejezdu na ulici Slatinka. Souběžně s tratí pokračuje až k mostu na ulici Evropské, po kterém vede cesta k letišti a který cyklostezka podjíždí, pak k dalšímu přejezdu na Tuřance a po ní dále až na začátek sídliště Brněnská Pole.Tento úsek je dlouhý celkem 2,3 kilometru. Na trase byla původně vesměs nezpevněná cesta, místy dokonce vůbec žádná. V celém úseku byla vybudována cyklostezka s asfaltovým povrchem. Cyklostezka umožňuje bezpečný dojezd do Slatiny bez překonání výškového rozdílu na Hraničkách a mimo silný provoz aut, který tam obvykle panuje.

Ponětovice– Kobylnice

Druhým úsekem je trasa Ponětovice– Kobylnice. Odbočuje ze stávající cyklostezky Šlapanice–Ponětovice až skoro na jejím konci na okraji Ponětovic a pokračuje k železniční trati a dále podél potoka Říčka až na začátek obce Kobylnice, konkrétně ke křižovatce silnic směr Dvorska a Šlapanice. Je dlouhá 1,3 kilometru a zkracuje současnou cyklostezku císaře Napoleona, která navíc vede po silnici.

Kobylnice–Sokolnice

Třetí úsek Kobylnice–Sokolnice navazuje prakticky přes silnici na úsek druhý a vede kolem fotbalového hřiště, rybníka a kolem sokolnické obory. Je to krásný kout přírody a cyklistům opět umožňuje bezpečné cestování mimo silniční provoz.

Sokolnice– Telnice

Poslední je krátký úsek Sokolnice–Telnice. Zpevněná cesta začíná u garáží na ulici U Zlatého potoka a vede po nově vybudované lávce přes potok Říčka až za podjezd pod železniční tratí, kde navazuje na trasu císaře Napoleona. V jednom místě je ale přerušena, protože se zatím nepodařilo získat souhlas vlastníků příslušných pozemků. Na tom však stále pracujeme a doufáme, že nakonec souhlas dají.


Celá stavba trvala čtrnáct měsíců. A jak už to u takových staveb bývá, dojde někdy ke zdržení. Konkrétně na trase Slatina– Šlapanice byly práce brzděny stavbou kabelové trasy elektřiny, která měla být hotova ještě před zahájením stavby cyklostezky, ale kvůli pozdnímu zahájení stavby této přípojky v režii jiné společnosti se budování cyklostezky zdrželo minimálně o dva měsíce.
Všechny čtyři úseky byly nakonec zdárně dokončeny a předány na začátku září 2020. Stavba sice skončila, ale realizace projektu pokračovala zhotovením geometrických plánů pro dělení pozemků, na nichž byly cyklostezky postaveny, výkupem částí těchto pozemků podle smluv s jejich vlastníky, které byly podepsány před stavbou, a také vyúčtováním dotace. Jedna část vyúčtování pro město Brno a Ministerstvo pro místní rozvoj, pro jeho dotační program IROP, byla odevzdána v listopadu 2020, druhá část vyúčtování pro Jihomoravský kraj v lednu 2021 a třetí, poslední část (opět pro IROP), se právě dokončuje. Projekt tedy bude definitivně ukončen až proplacením dotace, které očekáváme v měsíci květnu.


Od první myšlenky na vznik těchto cyklostezek v roce 2014 přes zahájení prací na projektové dokumentaci v roce 2016, přípravy žádostí o dotace (2017 a 2018), vydání stavebního povolení (2019), dokončení stavby v roce 2020 až po administrativní vypořádání dotace uplynulo sedm let.

Avšak projekt „Stavba integrovaného systému bezpečných cyklostezek na Šlapanicku“ v režii Dobrovolného svazku obcí Šlapanicko nekončí. Pokračuje druhou etapou na trasách Jiříkovice–Blažovice a Kobylnice–Prace, která začne v nejbližší době.

 

Článek byl se souhlasem vydavatele převzat ze Šlapanického zpravodaje. Titulky a mezititulky jou redakční. Článek byl zkrácen.  

TOP
EKO KOMÍNY, s.r.o. nabízí práci na pozici Expedice, fakturace v obci Hrušovany u Brna

Expedice, fakturace

EKO KOMÍNY, s.r.o. Hrušovany u Brna nabízí volné pracovní místo na plný úvazek (HPP, práce na IČO). Pro uchazeče se středoškolským vzděláním s maturitou. ➤ Na pozici expedientky(a), fakturantky(a), hledáme novou kolegyni / kolegu do zavedené…

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama