Logo regionálního portálu regionslapanicko.cz

Regionální zpravodajství

Šlapanice představily první návrh urbanisticko-dopravního rozvoje

Lukáš Grasse, Šlapanický zpravodaj
úterý 20.4.2021 | aktualizováno 3.5.2021

Ilustrační foto
Autor: Město Šlapanice

Město Šlapanice vykročilo do nového desetiletí se sebevědomou vizí otevřeného „kulatého stolu“ nad rozvojem města. Jedním z prvních kroků bylo zadání komplexního rozvojového materiálu: urbanisticko dopravní studie. Tento dokument, spolu s ostatními dokumenty rozvoje města, má za úkol položit klíčové otázky územního rozvoje města i krajiny Šlapanic a stanovit priority v jejich řešení.

 

Představená "Základní koncepce rozvoje"

První etapa nazvaná „Základní koncepce rozvoje“ zahájila reflexi a diskuzi nad směřováním územního rozvoje města. Tento přístup byl jedním z odrazových můstků k otevřené platformě rozvoje města, která může kontinuálně moderovat rozhodování o zásadních rozvojových otázkách města, ale i jednotlivých detailních řešeních, například rekonstrukci náměstí nebo vybraných ulic. 

V úvodu studie je uvedena následující premisa a východisko práce: „Studie je vytvářena jako otevřený koncepční materiál pro vstup do diskuze. Je předpokládáno jeho kontinuální doplňování a transformace, včetně doplňování v dalších stupních projektu. Studie by tak měla být platformou pro diskuzi zájmů města, vlastníků nemovitostí, uživatelů a investorů v území pro co největší synergii rozvoje města." 

„Základní koncepce rozvoje“, tudíž I. etapa studie, je hledáním hodnot krajiny Šlapanicka, tedy krajiny Říčky, jejích daností a způsobu, jakým udávala vývoj Šlapanic a Bedřichovic. Ve tváři krajiny Šlapanicka hrála vždy Říčka stěžejní roli. Tvoří krajinnou páteř území města a je rekreačním fenoménem nadregionálního měřítka. Přináší v morfologii na území města divokost Moravského krasu i malebnost krajiny Tří císařů. Charakter osídlení na Říčce se historicky vyvíjel v údolí řeky a na jeho terasách. Nejinak je tomu i v případě Šlapanic a Bedřichovic a i zde krajina přirozeně vymezuje limity rozvoje města.
Základní koncepce rozvoje rozebírá samostatnými kapitolami jednotlivé vrstvy města, od jeho struktury, kompozice a charakteru přes infrastrukturu dopravní, technickou, krajinnou a občanskou až po nástroje rozvoje včetně lokalizace zastavitelných ploch. Vše při respektování strategických plánů i návrhu územního plánu města stanoveného dle počtu obyvatel do deseti tisíc. Každá kapitola přináší tematické okruhy k řešení v navazujících etapách studie i v konkrétních jednotlivých projektech. Mezi ty zásadní patří řešení nových ploch pro zástavbu ve vazbě na dopravní obsluhu, poloha terminálu veřejné dopravy, koncepce parkování, řešení rozhraní sídla a krajiny, rekreační prostupnost krajiny včetně krajinné infrastruktury a také východiska pro další práci a výběr lokalit k detailnějšímu zpracování.

 

Bude následovat veřejná diskuze

Studie bude pokračovat veřejnou diskuzí a dále přípravou navazujících etap, II. etapy – „Generely lokalit“ – a III. etapy – „Principy tvorby veřejných prostranství“. Druhá etapa – „Generely lokalit“ – přímo navazuje na I. etapu – „Základní koncepce rozvoje“ – a rozpracovává koncepci řešení vybraných lokalit města a krajiny. Třetí etapa – „Principy rozvoje veřejných prostranství“ – bude pokračováním Generelů lokalit a jejím základním cílem je připravit metodický rámec pro úpravy jednotlivých ulic, náměstí, plácků, parků, ale i pobytových míst v krajině.
Smyslem celé urbanisticko dopravní studie je mimo hledání odpovědí na konkrétní požadavky a řešení, například kde umístit parkovací dům, jak rekonstruovat vybranou ulici, kde vysadit alej nebo vést cestu krajinou, také stanovení dlouhodobé a konzistentní koncepce rozvoje města, která je v maximální míře věcná, apolitická a obecně uživateli přijatelná a vítaná. Takto postavená koncepce umožňuje vést město v rozhodování o jednotlivých dílčích problémech rozvoje a zároveň plánovat dlouhodobé záměry, například rozvoj cestní sítě a obytnosti krajiny nebo řešení nových dopravních tras. To vše s vědomím celku města a krajiny a jejich vzájemných vztahů. Jasná koncepce rozvoje je potřeba!

 

Jsme rádi, že máme možnost podílet se na diskuzi o formování Šlapanic a Bedřichovic, a věříme, že se nastavený směr práce zúročí v přehledném a harmonickém rozvoji města i krajiny. Tímto vás zveme k prohlédnutí I. etapy studie a těšíme se na vaše podněty v plánované veřejné diskuzi. V dalších číslech zpravodaje se blíže zaměříme na jednotlivé vrstvy připravované studie, charakter a kompozici města, dopravu, krajinu nebo občanské vybavení.

Článek byl se souhlasem vydavatele převzat z Šlapanického zpravodaje. Titulek a mezititulky jsou redakční.

TOP
EKO KOMÍNY, s.r.o. nabízí práci na pozici Expedice, fakturace v obci Hrušovany u Brna

Expedice, fakturace

EKO KOMÍNY, s.r.o. Hrušovany u Brna nabízí volné pracovní místo na plný úvazek (HPP, práce na IČO). Pro uchazeče se středoškolským vzděláním s maturitou. ➤ Na pozici expedientky(a), fakturantky(a), hledáme novou kolegyni / kolegu do zavedené…

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama