Město Šlapanice vykročilo do nového desetiletí se sebevědomou vizí otevřeného „kulatého stolu“ nad rozvojem města. Jedním z prvních kroků bylo zadání komplexního rozvojového materiálu: urbanisticko dopravní studie. Tento dokument, spolu s ostatními dokumenty rozvoje města, má za úkol položit klíčové otázky územního rozvoje města i krajiny Šlapanic a stanovit priority v jejich řešení.
Představená "Základní koncepce rozvoje"
První etapa nazvaná „Základní koncepce rozvoje“ zahájila reflexi a diskuzi nad směřováním územního rozvoje města. Tento přístup byl jedním z odrazových můstků k otevřené platformě rozvoje města, která může kontinuálně moderovat rozhodování o zásadních rozvojových otázkách města, ale i jednotlivých detailních řešeních, například rekonstrukci náměstí nebo vybraných ulic.
V úvodu studie je uvedena následující premisa a východisko práce: „Studie je vytvářena jako otevřený koncepční materiál pro vstup do diskuze. Je předpokládáno jeho kontinuální doplňování a transformace, včetně doplňování v dalších stupních projektu. Studie by tak měla být platformou pro diskuzi zájmů města, vlastníků nemovitostí, uživatelů a investorů v území pro co největší synergii rozvoje města."
„Základní koncepce rozvoje“, tudíž I. etapa studie, je hledáním hodnot krajiny Šlapanicka, tedy krajiny Říčky, jejích daností a způsobu, jakým udávala vývoj Šlapanic a Bedřichovic. Ve tváři krajiny Šlapanicka hrála vždy Říčka stěžejní roli. Tvoří krajinnou páteř území města a je rekreačním fenoménem nadregionálního měřítka. Přináší v morfologii na území města divokost Moravského krasu i malebnost krajiny Tří císařů. Charakter osídlení na Říčce se historicky vyvíjel v údolí řeky a na jeho terasách. Nejinak je tomu i v případě Šlapanic a Bedřichovic a i zde krajina přirozeně vymezuje limity rozvoje města. Základní koncepce rozvoje rozebírá samostatnými kapitolami jednotlivé vrstvy města, od jeho struktury, kompozice a charakteru přes infrastrukturu dopravní, technickou, krajinnou a občanskou až po nástroje rozvoje včetně lokalizace zastavitelných ploch. Vše při respektování strategických plánů i návrhu územního plánu města stanoveného dle počtu obyvatel do deseti tisíc. Každá kapitola přináší tematické okruhy k řešení v navazujících etapách studie i v konkrétních jednotlivých projektech. Mezi ty zásadní patří řešení nových ploch pro zástavbu ve vazbě na dopravní obsluhu, poloha terminálu veřejné dopravy, koncepce parkování, řešení rozhraní sídla a krajiny, rekreační prostupnost krajiny včetně krajinné infrastruktury a také východiska pro další práci a výběr lokalit k detailnějšímu zpracování.
Bude následovat veřejná diskuze
Studie bude pokračovat veřejnou diskuzí a dále přípravou navazujících etap, II. etapy – „Generely lokalit“ – a III. etapy – „Principy tvorby veřejných prostranství“. Druhá etapa – „Generely lokalit“ – přímo navazuje na I. etapu – „Základní koncepce rozvoje“ – a rozpracovává koncepci řešení vybraných lokalit města a krajiny. Třetí etapa – „Principy rozvoje veřejných prostranství“ – bude pokračováním Generelů lokalit a jejím základním cílem je připravit metodický rámec pro úpravy jednotlivých ulic, náměstí, plácků, parků, ale i pobytových míst v krajině. Smyslem celé urbanisticko dopravní studie je mimo hledání odpovědí na konkrétní požadavky a řešení, například kde umístit parkovací dům, jak rekonstruovat vybranou ulici, kde vysadit alej nebo vést cestu krajinou, také stanovení dlouhodobé a konzistentní koncepce rozvoje města, která je v maximální míře věcná, apolitická a obecně uživateli přijatelná a vítaná. Takto postavená koncepce umožňuje vést město v rozhodování o jednotlivých dílčích problémech rozvoje a zároveň plánovat dlouhodobé záměry, například rozvoj cestní sítě a obytnosti krajiny nebo řešení nových dopravních tras. To vše s vědomím celku města a krajiny a jejich vzájemných vztahů. Jasná koncepce rozvoje je potřeba!
Jsme rádi, že máme možnost podílet se na diskuzi o formování Šlapanic a Bedřichovic, a věříme, že se nastavený směr práce zúročí v přehledném a harmonickém rozvoji města i krajiny. Tímto vás zveme k prohlédnutí I. etapy studie a těšíme se na vaše podněty v plánované veřejné diskuzi. V dalších číslech zpravodaje se blíže zaměříme na jednotlivé vrstvy připravované studie, charakter a kompozici města, dopravu, krajinu nebo občanské vybavení.
Článek byl se souhlasem vydavatele převzat z Šlapanického zpravodaje. Titulek a mezititulky jsou redakční.
Camping WaldhortPraha nabízí volné pracovní místo na plný úvazek, formou brigády (HPP). ➤ Hledáme Camper Guard pro kemp Waldhort v Basileji! Život a práce ve švýcarské metropoli. Hledáte dobrodružství a chcete zažít život v…
Byl článek zajímavý?
Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.
19.10.2025 | Na veřejných společenských a kulturních akcích pořádaných městem Šlapanice nebo ve spolupráci s městem či pod jeho záštitou se od září zavádí nový systém vratných plastových kelímků.
Kriminální činnost na Ivančicku je převážně majetkového charakteru. Preventivní opatření letos míří také na nelegální migraci nebo řízení pod vlivem alkoholu.
V řadě obcí na Brněnsku chybí obchod. Byl to případ i Veverských Knínic, v nichž se podnikatel před rokem pokoušel otevřít bezobslužnou prodejnu. Před pár měsíci ale musel zavřít.